Az izzadás egy rendkívül egyéni testfunkció, a legtöbb ember óránként 500-1000ml folyadékot veszít fizikai tevékenység során izzadás által. A mennyiséget az egyéni adottságok mellett a környezet és az aktivitás intenzitása is nagyban befolyásolja. Habár az izzadás létfontosságú folyamat, melynek célja az izommunka termelte hő leadása, a testhőmérséklet egyensúlyban tartása, ha a kiizzadt folyadékot nem pótoljuk, megtörténik a dehidratáció melynek elkerülhetetlen következménye a teljesítménycsökkenés. A dehidratáció negatív hatással lehet olyan fontos szerveink működésére, mint az agy, a szív, az izmok, de még a csontsűrűséget is befolyásolhatja. Dehidratált állapotban a testhőmérséklet emelkedik, a szívverés felgyorsul és gyorsabban lemerülnek a szénhidrátraktárak is, és általában véve az egész fizikai tevékenységünket intenzívebbnek érezzük. Lényegében dehidratált állapotban ugyanazért a teljesítményért keményebben kell dolgoznunk.

Az izzadság főként vizet és elektrolitokat tartalmaz. Az elektrolitok elektromos töltéssel rendelkező ionok (nátrium, kálium, magnézium, klór és kalcium), amelyeknek nélkülözhetetlen szerepe van a normál sejtműködés fenntartásában, mint például a különböző anyagok transzportálása a sejten belülre és kívülre. A nátrium a legfontosabb elektrolit, amely stimulálja a szomjúságot, ízesíti a frissítőket, elősegíti a víz-felszívódását és visszatartását is. Amikor a vérünkben a nátriumszint a normál 135-145 mmol/L alá esik hyponatrémiáról beszélünk. A nátriumveszteség mértéke, akárcsak az izzadás mennyisége egyénileg eltérő.

A pusztán vízzel történő frissítés csökkenti a vérplazma nátriumkoncentrációját, tovább súlyosbítva a dehidratációt, amely víz és az elektrolitok együttes veszteségét jelenti. Tudományos kutatások által alátámasztott ajánlás, hogy elektrolit tartalmú folyadékkal vagy vízzel és sótablettával történő frissítés ajánlott fizikai aktivitás előtt, közben és után is! A víz önmagában nem elég, sőt szélsőséges esetben akár komoly teljesítménycsökkentő és egészségkárosító hatása is lehet sportolás közben a pusztán vízzel történő frissítésnek.

Az mineral+energy drink valamint az mineral tabs az izzadságban lévő ionok mennyiségi arányait tükröző összetételű hypotóniás ital valamint sótabletta. Az italpor ráadásul energiát vagyis szénhidrátot is tartalmaz.

Tehát a hidratáció=víz+elektrolit pótlás.

Mineral tabs

A magas színvonalú, sérülés -, és kiégés mentes edzésmunka alapja a gyors és hatékony regeneráció!

Elolvasom

Energia zselé

Hogyan működnek, mikor miért és hogyan használjuk őket?

Nem is olyan rég a futók, vizet, sportitalokat vagy kólát fogyasztottak szénhidrátpótlásként félmaratoni vagy maratoni versenyeik során. Mára merőben változott a helyzet. Rengeteg termék van melyek közül bizony nehéz a választás.

Elolvasom

Téli futás

Múlt heti cikkünk folytatásaként tippek és érdekességek következnek a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékfogyasztással kapcsolatban. 

Elolvasom

Hidratálás

A táplálkozási trendek frusztrálóan gyorsan változnak a mai világban, de egy dolog állandó. A megfelelő (inkább több mint kevesebb) folyadékfogyasztás az emberi szervezet zavartalan működésének alapfeltétele. Egy átlagembernek talán minimális odafigyelés is elég, hogy kielégítse szervezete napi folyadékszükségletét, viszont egy sportolónak már több figyelmet kell fordítania a folyadékpótlásra. Tények és tippek következnek.

Habár a víz nem tartalmaz kalóriát, vitaminokat vagy ásványi anyagokat, minden testi funkcióhoz elengedhetetlen a jelenléte. A testsúly 55-65 %-át víz teszi ki. Egy meleg nyári napon (bárcsak már ott tartanánk!) való sportoláskor szervezeted akár két liter vizet is veszíthet óránként. Ha nem pótolod ezt a folyadékmennyiséget, a teljesítményed rögtön romlani fog!

Elolvasom

Young lady running on a rural road

A kiegyensúlyozott, megszokott időrend önmagában komoly teljesítménynövelő tényező. Az étkezés az alvás és az edzés tekintetében a rendszeresség mindig kifizetődik: ha a szervezeted hozzá tud szokni egy ritmushoz, tudni fogja, hogy mikor kell teljesítenie mikor kapja meg az üzemanyagot és mikor tudja kipihenni magát.

Elolvasom

Enduraid

Az i:am és a MINUS együttműködésében létrejött egy mobilapplikáció, amely a versenyzőknek segít a legoptimálisabb frissítési protokoll kialakításában az aktuális verseny kihívásaihoz igazodva.

Elolvasom

Brassay Réka

Munka, család, sport – e között a három dolog között nagyon nehéz megtalálni az egyensúlyt a mindennapok során. Brassay Réka különleges nő: kétgyermekes családanya, dolgozó nő, rendkívül sikeres sportoló, aki rendre nyeri a különböző versenyeket. Réka rengeteg energiát fektet abba, hogy a szülői teendők és egyéb kötelességek mellett elegendő ideje jusson az edzésekre, melyeket hol segítséggel, hol egymaga végez. Beszélgetésünk során futásról, amatőr és profi sportról, időbeosztásról, lehetőségekről mesélt nekünk.

Elolvasom