Miért fontos a sótabletta?

Az állóképességi sportolókra leselkedő vitathatatlanul legnagyobb veszély a hyponatrémia: az az állapot amikor a vér nátriumion koncentrációja nagy mértékben lecsökken. Miért olyan veszélyes ez? 

Amikor izzadunk akkor elsősorban nátriumot veszítünk. A legnagyobb mértékben vesztett ion a fizikai aktivitás során az a nátrium! 

A sejten belüli, és sejten kívüli folyadékterek ozmotikus egyensúlyát két ion biztosítja egyenlő arányban: a nátrium a sejten kívül, míg a kálium a sejten belül fordul elő. Az izzadságban a két ion viszont már nem egyenlő arányban található: a nátrium akár tízszerese is lehet a káliuménak. Ez az egyenlőtlenség az izzadságban a szervezeten belüli ionegyensúly felborulásához vezet. Az egyensúlytalansági állapot sem az energiát adó tápanyagok, sem a víz, sem az információ áramlásának nem optimális. Amikor a vérünkben (a sejten kívüli, azaz extracelluláris folyadéktérben) a nátriumszint a normál 135-145 mmol/L alá esik hyponatrémiáról beszélünk. A nátriumveszteség mértéke, akárcsak az izzadás mennyisége egyénileg eltérő. A pusztán vízzel történő frissítés tovább csökkenti a vérplazma nátriumkoncentrációját, miközben a sejten belüli folyadéktér relatív ionkoncentrációja, azaz elsősorban káliumkoncentrációja megnő, mivel ebből az ionból lényegesen kevesebbet veszítünk az izzadás által. Ilyen esetben a szervezetbe juttatott víz az ozmotikus szabályok miatt a nagyobb ionkoncentráció felé, azaz a sejten belülre áramlik, amelynek következtében annak térfogata megnő, kialakul az ödéma, amely kevésbé súlyos esetben „csak” komoly teljesítménycsökkenést, súlyosabb esetben egészségkárosodást és akár halált is okozhat (2015. évi Frankfurti Ironman EB-n történt sajnálatos fatális eset).

A nátrium még egy nagyon fontos funkciója, hogy segíti a víz és a szénhidrátok felszívódását. A helyes sportfrissítés egyik legfontosabb komponense a nátrium!

Kérdezz-Felelek sportolóktól

Mennyiben befolyásolja az edzésekhez adagolandó sótabletta mennyiseget, ha valaki alapból sosan eszik?

Nem befolyásolja. A szervezetünk a sóra nagyon vigyáz. Az emberi szervezetre azt szokták mondani, hogy egy sós fehérje oldat. 80-100g nátriumot tartalmaz az emberi szervezet. Ez a nátrium mennyiség 4 óránként kiürül. Naponta 6x kiüríti a vese a teljes nátrium mennyiséget majd visszaszívja amennyire szüksége van. Ha jól vagy hidratálva és jól működik a kiválasztó rendszered a szervezeted helyre állítja a nátrium egyensúlyt hiszen csak annyit fog visszaszívni amennyire szüksége van. A túlzott sófogyasztás nem ajánlott viszont mert a nátrium és a víz szeretik egymást, a nátrium iont vízmolekulák veszik körül . Ez azért rossz mert minél több a víz, annál nagyobb mennyiségű vért kell áramoltatni a szervezetnek és ez magas vérnyomáshoz vezethet. 

Mi a teendő akkor ha egy verseny, hosszabb edzés közben elfelejtek frissíteni majd 1 óra elteltével észbe kapok, hogy hoppá. Ilyenkor hogy frissítsünk a hátralévő időben?

Egy órányi tartalék szinte minden fontos frissítési komponensből rendelkezésre áll a szervezetben, de azért egy óra “kihagyás” után tényleg a lehető legjobb protokollt kell alkalmazni, hogy valóban minden bejusson a szervezetbe, majd az izomsejtekbe. Ha verseny, akkor a 60 gr szénhidrátot, kb. 6-8 dl vizet és 600-800 esetleg 1000 mg Nátriumot kellene bevinni óránként, ha edzés, akkor a szénhidrát csökkenthető, akár nullára is. Ha az Enduraid frissítéstervező applikációt használod, akkor nem fogsz elfelejteni frissíteni, más részt pedig az antropometriádnak, az edzettségi állapotodnak, a tervezett intenzitásnak megfelelő személyre szabott frissítési tervet kapsz, ami az élettani törvények és az adott időjárási körülmények messzemenő figyelembevételével készül. 

A mineral+energy drink használata közben, kell sótabletta pluszban? Értem itt a hosszabb edzés, hosszú távú verseny időtartamát?

Nagy melegben végzett hosszú vagy éppen intenzív edzés esetén szükség lehet extra sópótlásra annak ellenére, hogy a mineral+energy drink tartalmaz nátriumot. Legpontosabban az Enduraid frissítés tervező applikáció tudja neked személyre szabottan megmondani, hogy mennyi sóra van szükséged az adott edzéshez, de ökölszabályként kijelenthető, hogy minden elfogyasztott deciliter vízhez 100 mg nátrium fogyasztása ajánlott.

Örömteli sportolást, okos frissítést!