Hogyan működnek, mikor miért és hogyan használjuk őket?

Nem is olyan rég a futók, vizet, sportitalokat vagy kólát fogyasztottak szénhidrátpótlásként félmaratoni vagy maratoni versenyeik során. Mára merőben változott a helyzet. Rengeteg termék van melyek közül bizony nehéz a választás.

 Hogyan működnek ezek a szénhidrátpótlásra kitalált termékek?

Energia zselé

 

A szervezet két energiaforrást használ hosszú fizikai sporttevékenység során, zsírt és a szénhidrátot. A zsírok szinte korlátlan mennyiségben állnak rendelkezésre, viszont nagyon lassú folyamat során bomlanak le felhasználható energiává és így nem túl hatékony energiaforrásként szolgálnak már akkor sem, amikor az aerob küszöb körüli tartományban futunk. Gyorsabb verseny során szervezetünk első számú energiaforrásai a szénhidrátok. Nagyon leegyszerűsítve a dolgot, minél gyorsabban futunk, annál nagyobb mértékben tolódik el a zsír és szénhidrát felhasználás a szénhidrát irányába.

A szénhidráttal az a probléma, hogy csak meghatározott mennyiséget képes szervezetünk tárolni (izmokban, vérben és a májban, glikogén formájában). Általánosságban elmondható, hogy félmaratoni iramunkat kb. 90 percig tudjuk tartani a szervezetünkben tárolt glikogénforrásokat használva, a maratoni tempónkat pedig kb. 2 órán keresztül. Ez azt jelenti, hogy amennyiben nem vagyunk elit atléták, jóval a célvonal előtt kifogyunk a glikogénraktárainkból. Leegyszerűsítve, az energiazselék, a kiürült szénhidrát raktárak újratöltésére szolgálnak. Igazi megmentőknek tűnnek, de ez sajnos nem ilyen egyszerű.  Az elfogyasztott zselékben található szénhidrátok ugyanis nem mindig jutnak el az izmokhoz.

 Akkor miért használjuk őket?

Glikogén az izmokban, a májban és a vérben található. A teljesítmény főként az izmokban lévő glikogén mennyiségétől függ.Ahhoz, hogy a glikogén az izomhoz jusson, a szénhidrátokat először meg kell emészteni, vagyis – az egyszerű cukrok kivételével – az emésztés során le kell bontani őket, majd át kell verekedniük magukat a bélrendszeren, azaz fel kell szívódniuk. Ez egy időigényes és nem túl hatékony folyamat. Viszont a zselék gyakran „ébresztőt fújnak” az agynak, mert az agy éberségét a vérben lévő glikogén/glükóz mennyisége határozza meg. Ez mindenképp jót tesz a teljesítménynek, jobban tolerálja a szervezet a lábakban lévő fáradtságot.

Az energiazselék segítenek pótolni a verseny során elégetett kalóriákat és az elfogyasztott glikogént, de nem jelentenek egy az egyben történő raktárfeltöltést. Az időfaktor a hasznosulás szempontjából rendkívül fontos szerepet játszik.

 Mikor használjuk a zseléket?

Minden sportoló különböző tempóban tudja hasznosítani a bevitt tápanyagokat. Vannak, akik már pár perc múlva érzik a hatását és vannak, akik csak 15 perc elteltével. Ez attól függ, ki hogyan reagál a különböző zselékre. Amikor keményen futunk, a szervezet az emésztőrendszertől elvonja a vért a mozgató rendszer javára, tehát a láb izmaiba próbál minél több vért eljuttatni. Van, amikor a szervezet teljesen lekapcsolja a gyomrot, van amikor, csak lelassítja. A legoptimálisabb, ha már akkor elkezded pótolni a szénhidrátot, amikor még nem érzed szükségét. Ekkor még olyan állapotban van a szervezeted, hogy könnyebben megy a bevitt tápanyagok hasznosítása, ez kb. 40 percnél van egy hosszabb verseny esetében. Ezt is, mint mindent, bölcs dolog először edzésen tesztelni, hogy egyénileg hogyan reagálunk az adott energiazselére. A zselékre mindig inni kell a csomagoláson feltűntetett vízmennyiséget. Soha ne sportitalokkal öblítsük le a bevitt „szilárd” frissítőket, mert túlságosan sűrű oldatot mixelünk a gyomrunkba, amely nem tud eljutni a felszívódás helyére a vékonybélbe. Erről bővebben itt olvashatsz.

Ha segítségre van szükséged eligazodni a sport frissítés világában, látogass el az Enduraid honlapjára!

i:am/szeretem az életem

Forrás: http://running.competitor.com/2014/07/nutrition/everything-you-need-to-know-about-energy-gels_44642/6